Permalänk
Medlem

Uppgradera dator från 2014

Hejsan,

Min dator är köpt sommaren 2014, snart tio år gammal. Under den perioden har jag endast bytt ut grafikkortet runt 2018 tror jag det var. Behöver lite feedback av de köp jag nu gjort under black friday, om det var rätt val eller om jag borde ha köpt annat.

Nuvarande specs:
Chassi: Fractal Design Define R4 Svart
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB
Moderkort: MSI Z97-S02 INET EDITION ATX
RAM: ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Röda
Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750W, 80+
Hårddisk: 2TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB (Har ett SSD här hemma som ligger och väntar inför uppgraderingen, den kommer att sättas in då givetvis, (ett Kingston A2000 1TB.)

Det jag nyligen köpt:
Processor: AMD Ryzen 5 7600X 4,7 GHz 38MB
Moderkort: Gigabyte B650M Gaming X AX
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance
Kylare: be quiet! Pure Rock Slim 2

Är det bra köp eller borde jag ha satsat lite till, tänker främst på ett AMD Ryzen 7 7800X3D i stället, men då antar jag att det blir annat moderkort med mera?
Sedan är ju grafikkortet inte det bästa, vad rekommenderar ni där? Antingen ett som passar 7600X eller 7800X3D om ni anser att jag bör byta och ta den bättre processorn direkt nu när jag ändå byter efter 10 år.

Spelar spel som League of Legends, Call of duty, Cities Skylines 2 och lite annat. Vill kunna spela framtida spel (äventyr, fps, mmorpg med mera), behöver dock inte vara på bästa grafiken och upplösningen, men det ska kunna flyta på bra. Annars blir det vanlig surf, youtube, serier, filmer.
Har idag två gamla BenQ-skärmar, båda 24" där den ena är på 144Hz och den andra på 60Hz, tanken är väl att uppgradera dessa så småningom till 2560x1440, så datorn bör kunna klara av det också.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Visst är 7800X3D bättre men 7600X är en fullt kompetent spel-CPU. AMD har ju lovat att stödja AM5-plattformen till 2026 så du kan ju alltid uppgradera till en nyare CPU senare om du vill.

6800 XT är ett prisvärt kort för 5 500 kr. Borde räcka ett tag om du klarat dig så här länge med 1060. Det är nämligen ca 255 % snabbare än 1060 i 1440p.

https://www.amazon.se/dp/B08TJ2BHCQ/

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag valt en 7800X3D framför en 7600 eller 7600X, men jag kan inte svara på om du tycker att den extra prestandan och det extra flytet är värt den extra pengen.

Sen hade jag valt en lite bättre kylare för att få ner ljudnivå och ha lite mer utrymme för ev framtida uppgradering. Pure Rock Slim 2 klarar upptill 130W TDP och en 7600X har en TDP på 105W. Jag hittar inte direkt några aktuella/bra tester på kombinationen kylare och cpu, så jag kan bara utgå från specifikationerna som tillverkarna anger.

Test som bl.a. jämför 780X3D och 7600 och 7600X: https://www.anandtech.com/show/18795/the-amd-ryzen-7-7800x3d-...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Bra köp, allt ifrån RX6650XT kommer ge ett bra upplyft. (100% prestanda eller mer) 7600X borde inte vara en flaskhals åt en RTX4090 i 1440p.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Bra köp, allt ifrån RX6650XT kommer ge ett bra upplyft. (100% prestanda eller mer) 7600X borde inte vara en flaskhals åt en RTX4090 i 1440p.

1440p är ju ensamt en flaskhals för RTX4090

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Tack för alla inputs verkligen!
Lutar ändå kanske mer mot en 7800X3D då det inte skiljer allt för mycket i pris, med tanke på att jag inte gjort någonting nästan med datorn på 9,5 år. Har ju som sagt en beställning på en Gigabyte 650M Gaming X AX, hade en MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI lämpat sig ännu bättre? Den är även nedsatt på komplett till och med idag.

Har förstått att jag möjligtvis behöver en lite bättre kylare till detta. Håller chassit och nätaggregatet eller beror det på grafikkortet kanske? Vill helst inte spendera på ett nytt chassi och nätaggregat i år men om det är nödvändigt så får jag ju göra det.
Och till min sista fundering, vad är ett bra grafikkort att köpa till den här setupen, ska snart här även köpa en 2560x1440 skärm att spela på, kommer som sagt inte behöva maxa alla spel och jag har nog ingen lust att lägga 15000kr på ett grafikkort när jag uppgraderar så mycket annat. Finns det något riktigt bra grafikkort i prisklassen 5000-10000, gärna flera exempel. Men vill i alla fall ha något som håller bra många år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaymie95:

Tack för alla inputs verkligen!
Lutar ändå kanske mer mot en 7800X3D då det inte skiljer allt för mycket i pris, med tanke på att jag inte gjort någonting nästan med datorn på 9,5 år. Har ju som sagt en beställning på en Gigabyte 650M Gaming X AX, hade en MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI lämpat sig ännu bättre? Den är även nedsatt på komplett till och med idag.

Har förstått att jag möjligtvis behöver en lite bättre kylare till detta. Håller chassit och nätaggregatet eller beror det på grafikkortet kanske? Vill helst inte spendera på ett nytt chassi och nätaggregat i år men om det är nödvändigt så får jag ju göra det.
Och till min sista fundering, vad är ett bra grafikkort att köpa till den här setupen, ska snart här även köpa en 2560x1440 skärm att spela på, kommer som sagt inte behöva maxa alla spel och jag har nog ingen lust att lägga 15000kr på ett grafikkort när jag uppgraderar så mycket annat. Finns det något riktigt bra grafikkort i prisklassen 5000-10000, gärna flera exempel. Men vill i alla fall ha något som håller bra många år framöver.

Jag fick tag på ett 7900XT för 9000 på inets livestream. Det hade varit utmärkt till din setup men tyvärr ligger kortet på minst 10k och snarare 11k om man vill beställa från seriösa butiker idag. Vill man gå upp så högt så skulle jag hellre ta ett 7900XTX för 12k som finns lätt att få tag på.

Annars i ditt prisspan så är 7800XT ett väldigt prisvärt kort för 6-7k. Om du vill använda hela budgeten så finns det 4070TI för 9999 på webhallen just nu (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10785235) som är väsentligt kraftfullare (i princip i nivå med 7900XT, särskilt om man räknar med raytracing), men 12 gigabyte minne kan bli en flaskhals om du ska ha det i 9 år till (7800XT har 16gb).

Permalänk
Medlem

Sälj din nuvarande dator komplett som en speldator för t ex Fortnite/Roblox/Minecraft. Du får säkert 2500kr för den.

Sen köper du en komplett dator i delar och bygger nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag fick tag på ett 7900XT för 9000 på inets livestream. Det hade varit utmärkt till din setup men tyvärr ligger kortet på minst 10k och snarare 11k om man vill beställa från seriösa butiker idag. Vill man gå upp så högt så skulle jag hellre ta ett 7900XTX för 12k som finns lätt att få tag på.

Annars i ditt prisspan så är 7800XT ett väldigt prisvärt kort för 6-7k. Om du vill använda hela budgeten så finns det 4070TI för 9999 på webhallen just nu (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10785235) som är väsentligt kraftfullare (i princip i nivå med 7900XT, särskilt om man räknar med raytracing), men 12 gigabyte minne kan bli en flaskhals om du ska ha det i 9 år till (7800XT har 16gb).

Är inte helt införstådd med vad raytracing betyder, finns det någon enkel förklaring till vad det innebär..? Ja precis, 7800/7900-kortet i någon variant verkar lockande med tanke på mer minne, blir att fundera lite där. Är det en fördel med högre minne också? Kanske har tur att någon säljs under mellandagsrean.

Skrivet av teejee:

Sälj din nuvarande dator komplett som en speldator för t ex Fortnite/Roblox/Minecraft. Du får säkert 2500kr för den.

Är den verkligen värd 2500kr för hela, och borde jag göra det i så fall? Istället för att spara chassi + psu och uppgradera resten?

Sen köper du en komplett dator i delar och bygger nytt.

Permalänk
Medlem

Är den verkligen värd 2500kr för hela, och borde jag göra det i så fall? Alternativet är att spara chassi + psu och uppgradera resten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaymie95:

Är inte helt införstådd med vad raytracing betyder, finns det någon enkel förklaring till vad det innebär..? Ja precis, 7800/7900-kortet i någon variant verkar lockande med tanke på mer minne, blir att fundera lite där. Är det en fördel med högre minne också? Kanske har tur att någon säljs under mellandagsrean.

Ray/pathtracing är ett mer realistiskt sätt att rita upp hur ljus lyser upp och reflekteras genom att simulera hur ljuset faktiskt färdas genom 3dmiljön i spelet. I vissa sammanhang gör det enorm skillnad men in andra så räcker det utmärkt med de klassiska "fuskmetoderna" som alla äldre och de flesta nyare spel använder.

En del av de nyaste spelen börjar krypa över 10GB idag och kanske redan kan komma över 12GB med maxade texturer och inställningar. Mängden spel använder kryper sakta uppåt med åren. Det är bra att ha lite marginal för grafikminnesmängden betyder nästan ingenting tills du har för lite då betyder det jättemycket för prestanda. Så att ha ett grafikkort med 3000GB är total overkill och kommer inte hjälpa någonting, men det kan vara trevligt att ha lite marginal över 10GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Ray/pathtracing är ett mer realistiskt sätt att rita upp hur ljus lyser upp och reflekteras genom att simulera hur ljuset faktiskt färdas genom 3dmiljön i spelet. I vissa sammanhang gör det enorm skillnad men in andra så räcker det utmärkt med de klassiska "fuskmetoderna" som alla äldre och de flesta nyare spel använder.

Aah okej jag förstår. Och där är det som Nvidias 4070/80/90 etc är bättre än Amds 7800+, i just den bemärkelsen? Får väga lite för- och nackdelar och prismässigt. Tack för förklaringen.

En del av de nyaste spelen börjar krypa över 10GB idag och kanske redan kan komma över 12GB med maxade texturer och inställningar. Mängden spel använder kryper sakta uppåt med åren. Det är bra att ha lite marginal för grafikminnesmängden betyder nästan ingenting tills du har för lite då betyder det jättemycket för prestanda. Så att ha ett grafikkort med 3000GB är total overkill och kommer inte hjälpa någonting, men det kan vara trevligt att ha lite marginal över 10GB.

Aah okej jag förstår. Och där är det som Nvidias 4070/80/90 etc är bättre än Amds 7800+, i just den bemärkelsen? Får väga lite för- och nackde

Aa exakt, ha lite marginal så man inte behöver uppgradera på ett tag. Och där är väl Amd-korten rätt bra med höga minnen sett till priset?

Permalänk
Medlem

Skulle det vara mer värt att försöka sälja burken som den är (nuvarande specs), och köpa rubbet nytt. Hade annars tänkt spara chassit kanske och även psun annars. Vet dock inte vad min nuvarande är värd ungefär. Tänker att det kanske vore bra med ett chassi med mer ventilation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaymie95:

Aah okej jag förstår. Och där är det som Nvidias 4070/80/90 etc är bättre än Amds 7800+, i just den bemärkelsen? Får väga lite för- och nackde

Aa exakt, ha lite marginal så man inte behöver uppgradera på ett tag. Och där är väl Amd-korten rätt bra med höga minnen sett till priset?

Precis, Nvidia är väsentligt bättre på den mer krävande (och effektfulla) raytracingen. Om AMDs kort är 10% bättre i de flesta spel så kan Nvidias springa om med 20%+ fördel i de spelen som utnyttjar RT (om man slår på det).

Jag bytte själv mitt 3080 (10GB) för ett 7900XT (20GB) eftersom jag tror att det senare kommer att hålla längre och jag fick ett OK pris för mitt 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Precis, Nvidia är väsentligt bättre på den mer krävande (och effektfulla) raytracingen. Om AMDs kort är 10% bättre i de flesta spel så kan Nvidias springa om med 20%+ fördel i de spelen som utnyttjar RT (om man slår på det).

Jag bytte själv mitt 3080 (10GB) för ett 7900XT (20GB) eftersom jag tror att det senare kommer att hålla längre och jag fick ett OK pris för mitt 3080.

Aah okej jag förstår skillnaden då mellan korten.
Det låter ju väldigt bra, skönt att ha den extra marginalen med GB också.